Planeringssamtalet

Det yrde snö när jag cyklade till stationen och det var ett par centimeter snö. Tåget var tjugo minuter sent. I Göteborg fick spårvagnen stopp vid Ullevi.

På förmiddagen hade jag planeringssamtal:
-Du har jobbat i åtta månader här, hur tycker du att det känns?

-...Det känns bra, sa jag.

-Vad tycker du om dina arbetsuppgifter?

-Först, innan jag glömmer det vill jag nämna att alla som jobbar i bokmagasinet är väldigt bra... Fredrik och jag har samma intressen också, vi går på gym båda två, sa jag.

-Hur är det på katalogen då?

-Jag arbetar ju rätt mycket ensam där. Jag gör vad jag blir ombedd. En guldstjärna till henne du hade utvecklingssamtal med innan, jag har läst i din kalender att du hade planeringssamtal med henne. Hon säger inte mycket men hon är trevlig när jag pratar med henne. Hon var hygglig på biblioteksdagarna i Malmö. Jag minns när jag gick ensam och inte kände någon så frågade hon om vi skulle gå tillsammans till högskolan... Ja och så Anna-Maria får en guldstjärna. Hon var den första som kom och pratade med mig när jag jobbade med artikelkatalogisering. Och du får en guldstjärna för du sa något fint när jag började här, när jag klagade över att jag var så dålig på Kulturvård så sa du "Men nu är du här... så glöm det." Och alla på bokvåningarna får en guldstjärna.

-Trivs du där du sitter då, eller vill du sitta någon annan stans?

-Ah, det är okej, jag ser ju folk, sa jag, men jag katalogiserar inte så mycket på Katalogen, men det spelar inte så stor roll. Det kanske något som jag passerat i livet. Campus Linné gick inte så bra, sa jag.

-Nej Campus Linnékatalogiseringen var inte så bra.

-Det är ju det när jag ser något som inte är färdigt så måste jag ta tag i det. Sådan är jag.

Hon antecknar.
-Hur är det med din sjukdom?

-Ja, det är bra. De senaste två åren har min läkare skrivit 'läge oförändrat', sa jag.

Hon antecknar.

-Du är sällan sjuk?

-Ja, jag försöker ta mig till jobbet varje dag... jag styrketränar och det tror jag är bra för hälsan, sa jag.

-Det tror jag också.

-E.H. brukar prata med mig på morgonen... guldstjärna till honom också... Och Hans, sa jag.

-Du har behov att prata med några du känner förtroende för?

-Ja, jag  brukar växla några ord med Jelena när jag kommer till jobbet.

-Hur tycker du organisationen fungerar?

-Jag får reda på allt jag behöver. Jag går på arbetsplatsinformationen om jag inte är överhopad med arbete, sa jag.

-Kan du hur böckerna står i bokvåningarna?

-Jag börjar lära mig. Humfack är knepigt... och rörposten... kanske jag kan det hyggligt... Ingemar sitter ju på plan fem b så jag kan fråga honom.

M. antecknar. Vad har jag sagt egentligen?

-Hur känns det att börja i Haga igen? Du ska vara där måndag eftermiddag och fredag förmiddag.
-B. L-A. var väldigt vänlig mot mig. När jag tappat allt självförtroende efter att ha fått sluta på Kulturvård sa hon att några månader var för kort tid att lära sig något. Guldastjärna åt henne också.
-Du fyller snart 50, vill du bli firad?

Ja helsike 50 år. 50 år... rott långt från land. Jag som skulle gjort så mycket i livet? Jag får skynda på och göra det jag tänkt. Min pappa reste till Hanstholm i Danmark när han fyllde femtio.

-M. fyller 50 en vecka innan dig. Jag undrar om ni kan fira det ihop? M. skulle fundera.

-Okej då. Det är många här som inte vet vem jag är här, sa jag.

På fredagsfikat i magasinet frågade alla hur samtalet gått?
badstol
Kopplar av på Jewel of the Seas

Arbete | |
Upp