Såg filmen "Män som hatar kvinnor" i lördags

Såg "Män som hatar kvinnor" i lördags. Filmen var på 2,5 timmar men tiden gick fort.

   Boken är naturligtvis mer detaljerad och det kanske blir tydligare med de olika företeelser som Stieg Larsson vill uppmärksamma. Jag tänker på våldet mot kvinnor och visandet på antidemokratiska grupper blir nog ännu tydligare i boken. Jag tycker Noomi Rapace är mycket bra i rollen som datasnillet Lisbeth Salander. Om jag inte minns fel hade Lisbeth Salander i boken stubinkort rött hår som hon färgat svart. Sådant kort hår hade nog varit konstigt på film. Hon är en enstöring i samhällets marginaler men reagerar häftigt på orättvisor och övergrepp. 

   Tycker även att Mikael Nyqvist passar utmärkt i rollen som journalisten Mikael Blomkvist. För övrigt är det en mängd kända skådespelare.

   Jag gillade filmen. Det var längesedan jag såg en sådan spännande och rafflande film.
 

Film | |
Upp