Bland böcker i Hades

Solen sken in genom tågfönstret. Läste lite i Metro. En granne som åker med samma tåg brukar ta med sig ett extra exemplar. Obama drar tillbaka stödpengarna till försäkringsbolaget AIG eftersom de givit höga bonusar till cheferna.

Tog hissen ner till plan tre. Plötsligt hörde jag någon som trallade på den gamla Nick Lowe-låten Breaking Glass . Popmelodimästaren Nick Lowe. I nästa stund fick jag syn på Hans som gömde sig inne emellan en kompakthylla med biografier, som vägvisaren Dersu Uzala. Han hade varit i underjorden ett par timmar.

  Satte igång och hämtade beställningar i raecerfart på morgonen. Klockan nio hade vi möte då alla sitter och lyssnar på medarbetare som har något att berätta.
   Min chef hade varit på en konferens i Bienfeldt i Tyskland. Biblioteken hade en dyster framtid att se fram emot, det skulle bli mer en förvaringsplats för böcker. Allt skulle bli mer elektroniskt och digitalt. sökning i Google har ökat väldigt. Forskare tar fram materialet själva.  Det må så vara men jag tycker det lånas mycket. Studenterna lånar mycket. Ska allt gammalt tryck digitaliseras? Tidningar kommer att läsas digitalt. Men då blir det väl lite snuttifiering? Jag gillar att sitta och läsa debatter och ledare till frukosten på morgonen. Det går inte så bra om allt kommer på en bildskärm? Samtidigt gäller det att hänga med i förändringar.
 
Plockade fram ett gammalt drama av Aeschylos i humfack och Häxjakt av Arthur Miller. Ska folk sitta och läsa detta på en skärm? Jag såg en test i någon tidning, jag är inte säker på vilken, och då ville 93 % läsa en bok som pappers bok, 4 % kunde tänka sig att läsa på en digital platta och 3 % på en iphone.

Därefter fick jag kasta i mig lite kaffe och sedan ner i underjorden. På plan 5 träffade jag på Hans, eller Dersu Urzula, som rör sig i gångarna i magasinen som en ål på havsbotten. Fick två beställningar långt in i en kulvert. Det var Aeschylos och Häxjakt av Arthur Miller. Stötte direkt på patrull. Trodde Arthur Miller skulle bli lätt, men boken stod inte på författare. Då hörde jag någon som kom och visslade i kulverten. Tack och lov var det Roy som i datorn kunde se att den stod på serien.

   På eftermiddagen gled jag nästan fram på övervåningarna. Där skiner solen in och böckerna står på nummeruppställning och då är det lätt att hitta.

Efter jobbet tog jag femmans spårvagn till Valand och sedan gick jag till Rosteriet. Gösta och jag brukar träffas där. Jag åt en bakad potatis och drack en coca cola, Gösta åt en tallrick med kycklingsallad och en kopp grönt te. Det är mest medelålders damer som går dit. Det är ett mycket lugnt ställe.
 
Arbete | |
Upp