Tuol Slengfängelset i Kambodja

Under min resa i Kambodja 1995 besökte jag bland annat Tuol Sleng fängelset. I och med att det pågår en rättegång i Kambodja mot de åldrade Röda Khmerledarna så tänkte jag att jag kunde visa ett par bilder till därifrån hur det såg ut då. Det finns ju mer skräckvälden under 1900-talet, men jag väljer detta som exempel. Mellan åren 1975-1979 lyckades Röda Khmererna mörda en fjärdedel av Kambodjad 7 miljoner invånare. Till vilken nytta kan man fråga sig?

tuol sleng
Tortyrkammare i Tuol Slengfängeslet. Den åldrade fängelsechefen Duch ställdes nyligen inför rätta för brott mot mänskligheten.

tuol slengfängelset
De hade taggtråd för balkongerna på fängelset för att fångarna inte skulle kunna slänga sig ut och ta livet av sig.

tortyrkammare
Bild innifrån Tuol Slengfängelset.

1900-talet haft många blodtörstiga ledare som Hitler, Mao Tse Dong, Josef Stalin, Pol Poth med flera. Vi får inte glömma sådant här och det skulle vara fruktansvärt om minnena glöms, viktigt att bevara museer. Läste i GP igår att förintelselägret Auschwitz i Polen håller på att förfalla jag tycker det är viktigt att det restaureras.
Samhälle | |
Upp