Herodotos historia

Nu har jag lyssnat på Stieg Larssons milleniumtrilogi två gånger. Det är väldigt tragiskt att han gick och dog innan han fick veta om att böckerna blev succé.
   I böckerna har han naturligtvis skrivit om företeelser i samhället som han tycker är viktigt att folk ska veta.  Kvinnåvåld, rasism och extremism är saker som går igen i hans böcker. Han blandar verkliga personer med fiktiva vilket för att det känns äkta. Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist blir nästan som personer du känner. I Lunchrummet pratar vi om Lisbeth Salander som hon var en bekant. Stieg Larsson har natureligtvis använt sig av alla tänkbara knep för att skapa en spännande intrig. Lisbeth Salander skulle nästan som en hjälte i en Clint Eastwood film.

Jag har också till slut läst färdigt "Herodotos Historia". Tänker på några saker speciellt. För det första verkar allt gå igen med krig och oroligheter, Han redogör för så många krig att jag knappt kan hålla reda på dem.
   Perserriket får mig att tänka på USA idag. Perserkungen Xerxes hade en jättearmé som var nästan oövervinnelig. 
   Jag tänkte också på så många småarméer det fanns på nästan alla öarna i Grekland. Aigina, Samos, Attica och så vidare.
i biblioteket
Kristina och jag i biblioteket

På morgonen tillbringade jag ett par timmar på gymmet. Försökte mig på bänkpress.
Böcker | |
Upp