Den lugne konduktören

Det var riktigt kyligt att cykla till stationen. Det var inte så mycket folk så det var lätt att få plats.

Jag ställde upp böcker i öppet magasin. Mellan nio och halv elva ställde jag upp kursböcker.Det räckte inte med en vagn utan jag fick köra flera lass. På eftermiddagen hade jag gamla samlingarna. Bland annat hämtade jag Meda av Euripides borta i kulverten i Hum.Fak.

På hemresan var det ett hiskeligt ståhej. Jag kom i god tid och fick en plats. En kvinna med barnvagn kom i sista minuten. När konduktören kom blev det ett himla liv.
-Jag visar inte biljetten förän du har gett mig en plats... det är din skyldighet att ge mig och mitt barn en plats, sa kvinnan.
-Vill du boka en plats får du göra det innan. Det är ungefär 300 personer på tåget som kom före dig, sa konduktören.
-Det är ditt arbete att ordna en plats åt mig.
Så håller de på och munhuggs i tio minuter.
-Om du inte betalar, så är jag tvungen att ringa polisen som kommer och hämtar dig vid Alingsås.
-Ja ring du polisen, sa kvinnan med barn.
Tillslut reser sig en dam och erbjuder sin plats. Någon biljett hade hon inte, men hon halar fram en peng.
-Och jag är ungdom också, sa hon när hon fått biljetten.
-Ja då vill jag ha din gamla biljett och så måste jag se ditt pass, sa konduktören.
-Gud ska straffa dig och din familj, sa hon då.
Alla pendlarna berömde honom sedan för hans lugn och att han hanterade den arga passageraren så bra. Hon försökte nog få honom ur balans och till slut säga "åk gratis då".

Pendling | |
Upp