Indisk mat

Lyssnade några minuter på J J Cale innan jag klädde på mig och cyklade mot stationen. Glömde bort att titta efter den Svarta Prutgåsen , tänkte mest på att ljusen skulle fungera på cykeln. Tåget var fullt till sista plats. Men jag skyndade mig att tränga mig på och haffa en plats.

På jobbet började med att dra kort.

Vid nio var det möte. Det var rapport från en konferens om digitalisering. Biblioteksrådet sade att det kommer att hända mycket på universitetsbiblioteket. Till exempel finns det planer på att bygga ett Samhällsvetenskapligt bibliotek vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

På eftermiddagen var jag inryckare på Campus Haga. Åt lunch på på trevliga indiska restaurangen New Dehli. De är Sikher som har restaurangen. Jag ser det för att en del har stålarmband. De är trevliga och serverar god mat. Sikher blir ofta livvakter, soldater eller busschaufförer fick jag reda på när jag var i Indien. De har mannamod och är snabba på att fatta beslut.

livvakter
Indiska presidentens elitsoldater i New Dehli. Bilden är tagen på Kristinas och min resa till Indien 1999.

På Haga började jag med att laga en häftapparat, printa ut en artikel åt en lärare och sedan skriva en rapport om Chalskonferensen jag var på i september. En ung kvinna frågade om hon kunde skriva ut åtta kopior på en gång? I sista minuten ringde en student och frågade om han glömt ett par skor i ett grupprum?

Det var knappt jag hann ta min torsdagsträning. En flicka skulle skriva ut en text precis när studietorget skulle stänga. Men jag måste hålla humöret uppe, det är det viktigaste.

Hann gott och väl till gymmet.
-Ska du ut och springa på löparbandet... jag förstår att du är långdistanslöpare eftersom du tejpar brösten, sa en ung man i omklädningsrummet till en något äldre man.
-Ja, sa mannen.

Pratade med min kraftige kompis som jag trodde var Kurd. Men som så ofta på gymmet var han från Iran.
-Det här är min far... han pratar inte svenska och inte engelska, bara persiska, sa han.
Jag tog i stället och bugade mig och den allvarlige gamle mustaschprydde mannen förstod hälsningen  och bugade han också.



Arbete | |
Upp