När jag först kom till Göteborg och Haga

Självporträtt
När jag kom till Göteborg igen 1979-80 så gick jag runt i Haga och forade. Här har jag nog ställt min gamla Exaktakamera på en sten och fotograferade mig själv med en halvformatsOlympuskamera tidsinställd avtryckare.

Mitt i Haga
Så här kunde det se ut i Haga mitt i Göteborg 1979. Bilden är tagen utanför Hagagruppens lokaler.

Mitt i Haga 1979
Kring Haga Nygata fanns mängder av Antikaffärer.

Haga 1979
Gamla Haga var på väg att rivas redan då.
  Men det var speciellt med alla krogar och jag glömmer aldrig rockklubben Sprängkullen som låg där Universitetet har sina lokaler nu. Där köpte jag singlar med Grisen Skriker, Bruset och Göteborgs Sound. Högst upp var det en rockklubb där jag bland annat lyssnade på IS9 och Attentat. (Bilden är dock inte från Sprängkullsgatan utan Haga Nygata tror jag).
hagaskolan
Har för mig att den här gatan heter Haga Östergata som den såg ut 1979. Nu är allt rivet och det har byggts nya fina bostadshus och en annan kategori av människor har flyttat in. Jag minns när jag var ny i Göteborg och gick in på krogen Sven Dufva i Haga. Folk dansade på bordet och dörrvakten halsade brännvin från en flaska han hade i en vit plastpåse.
Minnen | |
Upp