Ett hus i förfall

En stressig morgon. I GP stod det att det skulle bli fem centimeter snö på morgonen. Tack och lov kom det ingen snö. Fem i sju körde jag med sommardäck till Däckarna där jag förvarade däcken. En Skoda var före mig. Dävksbytet var färdigt tjugo över sju. Sedan flöt det på bra till stationen. Jag hade grönt ljus hela vägen. Hann precis med tåget som gick 7.29.
   Idag satt jag mest och drog kort. Pratade lite med Hans. Under tiden som jag drog kort lyssnade jag på de andra som diskuterade övergången till Dewey Decimal System och hur det ska gå till att märka om böckerna. Vid fikat pratade jag med Hans som läst min blogg om det Gamla Huset som ruttnade nedifrån.
-Jag har aldrig hört talas om att ett hus ruttnar nedifrån, sa Hans.
-Jo det var så att huset saknade grund, så det fick fuktskador och ruttnade nedifrån. men till slut kom grävmaskiner och gjorde sista jobbet.
Gamla Huset
Gamla huset i dess glans dagar då det var helt och fint. Pappa har berättat att både Vilhelm Moberg och Torgny Segerstedt bjöds då och då på middag för länge sedan. Pappa berättade också att Torgny Segerstedt hade två stora hundar.
   Bilden är tagen innan jag tillbringade några barndoms somrar där. Det var innan det började växa gräs och träd på taket och det var hål på taket. Så länge huset var helt så gick det att klättra upp på taket från vinden. Sedan kom det in möss, fladdermöss, myror. Pappa berättade att det till och med sprang möss över sängen när de lagt sig för att sova.
gamla huset från sidan
Det var tråkigt när huset förll ihop Här lekte vi barn och hade roligt. I köket fanns det en vedspis, på golvet i matsalsrummet ställde mamma filbunke för att stelna. Vatten hämtade vi en brunn. I en vrå hittade jag gamla frimärken, som tyvärr försvann när huset rivdes. Det fanns fyra kakelugnar i huset. Den fjärde upptäckte vi först när pappa rev en rutten vägg. Innanför väggen var det ett rum med bord och stolar och en kakelugn. Det var verkligen ett lönnrum.
Huset faller ihop
Nu har huset inte så många år kvar. Nu växer det trän på taket och allt rasar. En stupränna bara faller av. Mögel sprids på fönstren och huset ruttnar nedifrån.
Utvandrarna Vilhelm Moberg
Men den här finns kvar i alla fall. En förstaupplaga med Utvandrarna av Vilhelm Moberg där han tackar för senast.

 

Minnen | |
Upp