Jag såg filmen "Luftslottet som sprängdes"

Jag tycker den tredje delen av Stieg Larssons milleniumtrilogi, "Luftslottet som Sprängdes" , var mycket bra. De 2,5 timmarna gick fort, ingen död sekund. Jag tycker de hade fått ihop det bra. Men jag tror den blir bättre om du läst boken. Det är ganska snabba kast och miljöbyten. Jag har läst boken två gånger och visst är det en del spännande historier som saknas. Till exempel när en städare smugglar in en mobiltelefon i en lufttrumma när Lisbeth Salander ligger på Sahlgrenska sjukhuset. Saknade också mer ifrån när Erika Berger fick arbete på en stor tidning och blir förföljd och hotad. Datahackern "Plague", en av Lisbeth Salanders datakompisar minerar förföljarens dator så den kraschar om han försöker öppna några besvärande bilder.
   Däremot håller jag inte med de som påstår att slutet var fel. Det var ju aldrig meningen att Mikael Blomqvist eller Lisbeth Salander skulle få ihop det? Blomqvist var ju äldre och kär i Erika Berger (Lena Endre) eller superkvinnan Monica Figuerola.
"Luftslottet som Sprängdes" är en suverän film tycker jag. För den som läst boken blir den ännu bättre.
Film | |
Upp