Grabben som gick vilse

På tåget till Göteborg träffade jag min gamla pendlarkompis Berit. Hon berättade om några vänner som åkt tåg från Mariestad till Landvetter och sedan buss. De skulle flyga till U.S.A. När de kom fram till Landvetter flygplats kom de på att de glömt passen hemma på köksbordet. De fick beställa en taxi som åkte till Mariestad och hämtade passen.

Annars var det en lugn dag annat än att jag höll på att skrämma vettet ur en grabb som irrat sig in bland tjänsterummen och bokhissarna.
-Jag letar efter M., sa han.
-Men då vet jag var din pappa är, om du bara följer med mig ska jag visa var han sitter.
-Nä, sa grabben förvånat.
-Jo, jag vet var han sitter...
Jag trodde alltså det var min kollega M.s son. Jag visste att min kollega har just det här här mellannamnet.
I samma ögonblick kommer in genom en glasdörr mot hissen.
-Hej M., din son är här, så bra att jag fick tag på dig.
M. såg mycket brydd ut och hans panna lades i djupa väck. Vi han emellertid inte prata om grabben för han försvann kvickt som en silverfisk ut i bibliotekts publika avdelning. Jag visste inte att M.s son var mycket äldre en pojken som gått vilse.

  Nu tror jag Kristina vill att jag går och ser på "Doktor Åsa". Idag handlar det om första hjälpen. ABC minns jag sedan lumpen. Det betyder andning, blödning, chock. Alltså först kolla att personen andas.

Lumparkompisar 
Några lumparkompisar från Karlsborg 1980.

Bibliotek | |
Upp