Läser ny bok

Det känns som ett stort tomrum när jag avslutat en bra bok.
Jag låter blicken svepa över bohyllorna hemma. Vad känner jag för nu efter att ha läst ut den fantastiska boken "Vilda Svanar" av Jung Chang. Ska läsa ut Barack Obamas "Att våga hoppas". Den är mer lättläst än "Vilda Svanar".
    På ett ställe i "Att våga hoppas"citerar han Franklin D. Roosevelt. "Hungriga, arbetslösa människor ger diktaturen dess livsluft". (Att våga hoppas, Barack Obama s. 167). Tänker på hur viktigt det är med arbete och hur viktigt det är att de här ungdomarna som kastar sten i en del förorter får jobb så de känner sig delaktiga i samhället. 

-Läs Jan Guillous senaste, föreslår Kristina.
Jag brukar fråga henne om hon har något förslag, men sedan väljer jag någon annan ändå... Någon gång ska jag läsa "Skogsliv i Walden" av Henry David Thoreau. Jag har den hemma men bara halva är sprättad. Bladen sitter ihop som de gjorde förr.

   Vid nattygsbordet har jag "Dumskallarnas sammansvärjning" av John Kennedy Toole. Det är en humoristisk bok som är uppmuntrande. När jag läst ut de här blir det nog John Fowls debutroman "The Collector", den borde jag läst för längesedan.
siesta
Siesta på Skopelos 2009

Böcker | |
Upp