Lukt av indisk doftolja och bok och bibliotek

I hela våningen doftade det indisk olja från Goa. I går trillade en liten burk olja ner på golvet från badrumsskåpet och korken gick av. Den doften sitter i överallt här hemma. Kristina köpte oljorna i Goa 1998.

Tåget var helt fullt. Jag fick klämma in mig på den sista platsen i en burliknande kupé. I Göteborg åkte jag till Haga. Jag tände, startade datorn och drack kaffe. Då kom rätt vad det var en kollega. Jag hade missat att jag inte längre var schemalagd på torsdagar. Så det var bara till att ta till apostlhästarna och ta sig upp till Centralbiblioteket.

På eftermiddagen var jag på Bok och biblioteksmässan, mycket folk och trångt. Träffade kollegan Trotjänaren ett. Det bara flög i mig att klappa honom på axeln och ta i hand. Trots att jag träffar honom varje dag.

Köpte boken "Tintin & Co." av Michael Farr. Han har studerat varje bildruta i serien Tintin och tagit reda på var författaren Hergé har fått alla karaktärer ifrån. Professor Kalkyl är väldigt lik den schweiziske uppfinnaren Auguste Piccard. Dessutom är den magre uppfinnaren Kalkyl mycket gymnastisk och kan kampsporten Savate. Operadivan Bianca Catafiore påminner om operadivan Maria Callas. Detektiverna Dupont och Dupond liknar Charlie Chaplin och Helan och Halvan.
Arbete | |
Upp