Ett ljus i mörkret

Det var kallt att cykla till stationen. Termometern stod på noll på morgonen. Min pendlarkompis Berit satt framför mig på tåget, det fanns inte en sittplats ledig så vi kunde inte prata. Om tåget står still någon minut på spåret missar jag spårvagn tretton och två till Korsvägen och jag förlorar någon minut på flexklockan.

Hade framplock och uppsättning i gamla samlingarna i b-huset. Fick två beställningar borta i Humfack långt in i en kulvert. Till min förvåning lös det i kulverten och även i Humfak brann det en lampa. Det har det aldrig gjort förut när jag gått dit. Jag blev glad när jag fick syn på trotjänaren Thomas som gick och ställde upp böcker i Humfak den ödsliga platsen. Det var en Litt Eng och Norris The Octopus och en japansk bok från Östasiatiska samlingen.
   Nej då var det värre att hitta en bok på 5b. Det var en beställning på en äldre katalog, det vill säga en avfotograferade kortkatalogen. Det visade sig att den fanns i öppet magasin på 6a.

   Kollegan Hans var på gott humör för han skulle till Barcelona och se Zlatan. Dock blev stämningen något mer sval när han berättade att det är ett förslag att det ska kosta att byta PPM-fonder efter nyår. Synd, men det var roligt så länge det varade. Då får jag väl ha en billig indexfond, kanske en obligation och lite Ryssland.

Tog friskvårdstimme och gick till gymmet efter jobbet. Det gick väl ganska bra, trots att det var mycket folk. Hälsade på några gamlingar som var där, men mest var det stojiga ungdomar.

kristina och adriatiska havet
Kristina fotograferar hamnen på Skopelos på resan till Grekland för två veckor sedan.
Bibliotek | |
Upp