Engagerande bloggar och om gymnastik

Tänkt dra ner på bloggandet, men det är svårt. Men så lästa jag några bloggar idag på morgonen som var engagerande. Det var bloggar en om funderingar kring arbete och en från Thailand.

Egentligen är det väl bra att ha någon nisch, eller skriva om något som intresserar dig. Så här stod det i Göteborgs Posten 4 september. "Ta en kopp kaffe eller sov på saken - innan du trycker på knappen. Många yngre bloggare förstår inte vilken genomslagskraft ett klick kan ha." Ja det gäller att vara försiktig. Min blogg är vänlig och enkel. Jag började 2005 för att jag blev inspirerad av en gammal studiekamrat som kallade sin blogg för Megafånen, tyvärr en blogg som inte finns längre.
  "Det mest grundläggande skälet till varför du ska blogga anser jag vara att det är otroligt roligt." (bloggguiden nr 1 2009)
   I somras startade jag en ny blogg om Klassisk musik som terapi i Wordpress.com.

Min blogg handlar mycket om träning. Redan Platon skrev i dialogen Staten om nyttan med träning:
"'Efter musiken kommer turen till gymnastiken. Även däri böra de unga fostras.'
'Ja visst'.
'Ja med största omsorg, livet igenom,med början i barndomen, böra de uppfostras i gymnastik. Hör nu på vad jag menar i frågan, och tänk efter om du går med på det. Och min mening är den, att det ej är kroppen, som genom någon sin förträfflighet gör själen god, utan tvärtom själen, om den är god, som genom sin godhet sätter kroppen i bästa möjliga skick.'" (Platon. Platon skrifter. I svensk tolkning av Claes Lindskog, s. 120)

Bloggande | |
Upp