Överfullt av folk på tåget

Regionaltåget var en halvtimme sent på grund av växelfel i Herrljunga så det tåget var bara att glömma. Alla pendlare från Alingsås trängde sig in på lokaltåget. Folk stod redan i vagnen från Alingsås och vid Lerum var det kaos och rabalder när alla inte kom med. Folk vid Aspen letade förgäves efter någon möjlighet att komma på någon vagn. I Göteborg var det kaos när alla skulle lämna tåget. Jag tog det ganska lugnt och satt och väntade tills de första gått av. Även tvåans spårvag som skulle ta mig den sista biten var full till bristningsgränsen.

   När jag kom till jobbet hörde jag av någon att de "hittat" en översnöad tågsnöplog vid Sävenäs. Det var på tiden.

(Samtal med en OS-tittare.)
-Det är Bob idag... det är en tråkig sport... Det är klockan tre på natten så då slipper man se det...
-Är det någon som tvingar dig att se OS?, frågar jag.
-Nä det är ingen som tvingar mig.
-Men du sa att du slipper se det, då är det nog bäst du ställer klockan i natt så du får se det.

-Ska du se skidstaffetten ikväll?
-Nä, jag och E.-H. ska se en film... en musical.
-Gillar du musical? frågade jag.
-Nej, men det är gratis.

Det var väldigt mycket att ställa upp på eftermiddagen. Det måste vara några kurser som är slut. En äldre herre frågade efter en bok som hette Kvantfyskik. Han förstod inte riktigt hur de var uppställda. Men det är bara att leta rätt på uppställningsigmaturen och hämta boken.

På hemresan klev jag på ett försenat lokaltåg till Alingsås. Det kändes bra för jag hade hittat mina glasögon.

vinter på ån
Is och snö på Lillån.

Pendling | |
Upp