Folk som sopar is i växlar

Roligt att det gått så bra för Charlott Kalla i skidåkning och Björn Ferry i skidskytte.

-Hur går det med din blogg, det var längesedan, frågade en gammal chef.
-Det går bra, sa jag.
-Det är en snäll blogg.
Klart den är snäll. Det var en väldigt bra och rolig tid då vi höll på med ett projektarbetet och katalogiserade konstartiklar för flera år sedan.
-Ja.
-Kan du se hur många besökare du har?
-I Blogger kan jag se det. I Blogg.se och Worldpress är det diagram hur många som har tittat en speciell dag.

När jag går i lugnan ro och hämtar beställningar får jag plötsligt syn på en gammal kollega, kan kalla honom för Derek Hales, när han står och knappar på en dators tangentbord. han är lika skäggig som förr och har en kostym som han köpt på Myrorna.
-Men se är det inte Derek Hales som står där? sa jag och klev fram, hur är det med dig?
-Hå-hå-hå, jo det är bra, men något bibliotekariearbete verkar det inte bli.
-Hur går det med din bok om Nietzsche?
-Jo den kommer ut om bara en månad... jag är så trött på den nu... jag har redan börjat på en andra.
-Ska du ge ut en del två av den?
-Nää det blir inte ett flerbandsverk hå-hå-hå-. Håller på hela livet med delar i samma ämne. Del ett till fyra he-he-he-.

När jag gick till den danske barberaren på Tegnérgatan såg jag en står ledbus som kört in i en driva och stod och lutade och med med leden över Södra Vägen. Det luktade bränt från slirande däck. Han skulle till Skogome och kommit fel och försökt göra en u-sväng. Precis som jag försökte på Eklandagatan för 30 år sedan.
perrongen
Jag som pendlare på perrongen.

När jag kom hem och hade handlat så satte jag mig att se på TV. Det var ett inslag med folk från Banverket som nästan dygnet runt får arbeta med att hacka och sopa bort snö. Värmen i växlarna klarar inte av att få bort isen i växlarna. Så fort ett tåg kört förbi får de åka ut och hacka bort is igen.
derek hales
Anfallsesset och fotbollsspelaren Derek Hales i Charlton på 70-talet.

 

Arbete | |
Upp