Roligt att studera Idéhistoria

13 grader kallt. Det knarrade när jag gick ut och hämtade cykeln. Änderna i Gerdsken har bara en liten pöl att simma i.
-Men nu kan du inte cykla, sa en pendlarkompis på perrongen.
-Jodå, det är bättre än när det är nollgradigt, sa jag.

Tåget kom i tid idag. Däremot var spårvagnarna sena.
På jobbet höll jag på med periodika. Idag bytte vi ut tidskrifter och ändrade i beståndsposten på årsböcker. S. är en enastående bra ciceron på hur du hanterar nya tidskrifter.
-Det är 15 år kvar tills jag går i pension, sa jag.
-Jaha.
-Jag menar att jag har arbetat som bibliotekarie i 15 år och nu har jag 15 år kvar tills jag går i pension... tiden går fort, sa jag.
-Jag trodde du tyckte det var så tråkigt att du såg fram emot pensionen?
-Nej inte alls, jag bara tänkte på att det bara är 15 år kvar, tiden går fort.
När vi ställde upp tidskrifter hälsade jag på min gamle idéhistorielärare, T.R., från Linköping. Han var mycket bra. Var i Haga studietorg på eftermiddagen.

Jag åt lunch på den indiska restaurangen New Dehli. Peter Birro satt där i ett hörn och spanade. Kände på något vis att han tänkte hälsa, men ångrade sig när han såg mitt stenansikte. Han är rätt lik August Strindberg.

Kristina kom sent. Först var hennes tåg tjugo minuter sent så när hon skulle byta tåg i Falköping så hade det tåget hon skulle åkt med gått så hon fick vänta i Falköping i tjugo minuter.


* Om Elvis Presley hade levt idag hade han fyllt 75 år.


Pendling | |
Upp