Falköping = Cittaslow - Den långsamma staden

Läste i Ica-kuriren att Falköping, staden där jag äxte upp, har fått utnämningen Cittaslow, Den långsamma staden. "Drygt 100 kommuner i världen ingår i nätverket och Falköping är den enda svenska kommunen". Jag har ju många minnen från Falköping och det var inte alltid enkelt att när jag var sex år flytta från Uppsala till en landsortshåla som Falköping. Jag blev inte så väl mottagen på den tiden.

ströget
St Olofsgatan eller, "Ströget", i Falköping. Gatan löpte som en pulsåder genom staden, mellan St. Olofs Kyrkan och Ranten eller Centralstationen. Bilden är från slutet av 70-talet. På Ströget åkte raggarbilar från hela Skaraborg fram och tillbaks. En del parkerade sina bilar vid lasarettet och somliga ställde sig vid Ranten. I bilarna drack det öl och spelades rock'n roll. "Ströget" stängdes för biltrafik vid slutet av 70-talet och då var det slut på festligheterna i Falköping.

chopper
Knuttar och knuttegård fanns också i Falköping. Här har min kompis Anders ställt sin chopper utanför vårt garage. Bilden tagen 1978. Jag syns i bakgrunden. Jag hade inget MC-körkort, jag hade bara en Monark-moppe.

silon
Den typiska silon för frön i Falköping 1978.

raggarbil
Min kamrat Anders cyklar på sin raggarbil 1978.

studenten
Min kompis Kim och jag vid Stora torget i Falköping. Bakom oss, ovanför Järnaffären, låg Fredrikssons konditori. Där satt Kim och jag i timmar och pratade om flickor och skolan. Kim kom från Stockholm så det var lättare att få kontakt med honom än de som hade bott där hela sitt liv.
 

Minnen | |
Upp