Kyla och vargavinter

10 grader kallt på morgonen. På morgonen arbetade jag med periodika, det vill säga tidskrifter. Hade en vagn full med tidskrifter som kördes ner till tidskriftsavdelningen. De gamla sorterades bort och ersattes av nya.

Efter lunch (jag blir förskräckt för mig själv när jag blir pratig) hämtade jag böcker i de gamla samlingarna. Jag hade lite problem där. Jag hade svårt att tolka några handskrivna beställningar. Fick hjälp av Trotjänaren (1), pensionären Thomas som var på besök. Problemet var att boken inte stod på författaren utan titeln, men det stod inte skrivet i beställningen.

Gick tidigare än jag tänkt så där rök tjugo ihopsparade flexminuter. Men det var lika bra för jag hörde i Alingsås att de ropade ut i högtalarna att tåget jag tänkt åka med var en kvart sent.

Tycker att Vilhelm Mobergs fyra böcker om utvandrarna innehåller många tänkvärda saker. Huvudpersonen Karl Oskar som aldrig lär sig språket, engelska, blir väldigt ensam som gammal. Hans barn talar engelska och vännerna också.
änder
Hungriga änder vid Gerdsken.

 

Pendling | |
Upp