Läser Nattfåk

Är hemma och förkyld. Har nog börjat redan för ett pardagar sedan eftersom inte ens orkat läsa Ernest Hemingways "Över floden in bland träden" på tåget.

Nu när jag är hemma lyssnar jag på ljudboken "Nattfåk" av Johan Theorin. Det är en lite annorlunda deckare som det är svårt att göra uppehåll med. Theorin har suggestiva miljöskildringar av Öland. Han använder sig av klassiska deckargrepp som Cliffhangers och parallelskildringar.


tjäders stuga
Fick en almanacka av en kollega med bilder från Falköping. Här är en bild på Tjäders stuga mot slutet av 60-talet som låg uppe på Mösseberg. Jag minns Tjäder som bodde här. Han kom ibland till skolgården och skulle göra upp med några ungar i lågstadiet. Alla var rädda för gubben Tjäder. När han dött gick jag och min kompis Anders upp till stugan. Därinne hittade vi svarta slokhattar som vi tog med oss. När vi gått ett tag med slokhattarna upptäckte vi att vi hade fått loppor över hela kroppen. Inne i stugan hittade vi en massa tomma brännvinsflaskor. Nu är stugan för länge sedan riven.
Fritid | |
Upp