På vägen till frisören


   På morgonen hade jag sällskap med Katja på tåget, det vill säga hon som gav mig biljetter till Universeum när jag fyllde 50.

Tillbaka på jobbet. Bara någon minusgrad. Registrerade en hög med utländska tidskrifter: Tog fram tidskriften och kontrollera nummer, skriv hyllsignum uppe till höger på tidskriften, se vilka anmärkningar som finns på tidskriften, stöldskydda, registrera häftet i lokala databasen Gunda, stämpla med dagens datum längst bak. Vax on... Vax off... Vax on Vax off... Det var väl okej första dag efter jul.

Efter jobbet traskade jag iväg i mörkret och kylan för att klippa mig.
-Hörru grabben, du vill la ha en ny Faktum, frågade en trashank när jag gick från uttagningsautomaten. Innan dess hade en annan lodis försökt ta ut pengar utan att få något.
-Nej jag har brottom tyvärr, en annan gång, sa jag.
Grabben, så han kallade mig grabben. Snarare är jag en 50-årig gubbe. Halt och lytt. Hade inte tid att stanna och köpa en Faktum, han var full också, jag ville inte komma försent till frisören.
Bibliotek | |
Upp