Smäller och sprakar

På nyårsafron var det lugnt. Åt middag till Grevinnan och betjänten. Satt och läste "Dummskallarnas sammansvärjning" medan jag väntade på att Svampsåsen och lövbiffen som Kristina tillredde skulle bli klar. Jag har hållt på länge med "Dummskallarnas sammansvärjning" men jag har läst några sidor i den när jag ska sova så det blir inte så många sidor. Vid tolvslaget dundrade det igång med fyrverkerier och smällare. Kristina och jag skålade i en halv flaska mousserande vin. Tittade lite på teve när bröderna Mouréus spelade. Talade en stund i telefon med Hans i telefonen, han är en pensionerad bibliotekarie i Gävle. Annars gick vi och lade oss halv ett trots att det fortfarande skrålades och smällde utnför. När jag var barn tyckte jag om smällare. Jag glömmer aldrig när en grabb som var något äldre skulle gå fram till en så kallad bomb och se varför den inte detornerade?När han bara var någon meter från smällaren exploderade den. Han klarade sig men blev nog lite chockad.

Ute snöar det och är tio grader kallt. Lyssnar på en vals av Brahms. Har just läst Bodil Malmstens blogg. Det är en mycket bra blogg tycker jag.

Här söker Ignatius i Dummskallarnas Sammansvärjning jobb samtidigt som han är hungrig. Först möter han en gammal korvförsäljare:
"Den gamle mannens rinnande ögon vändes mot den väldige besökaren.
  'Vad vill ni?'
  'Jag skulle gärna vilja köpa en av era varmkorvar. Dom luktar ganska smakligt. Jag undrar om det går för sig att köpa bara en?'
  'Visst'
  'Får jag välja ut den själv?' frågade Ignatius och kikade ner över grytans kant. Frankfurterkotvarna virvlade och sprätte omkring i det kokande vattnet som färgade och förstorade paramecia. Ignatius fyllde lungorna med den skarpa, sura aromen. ´Jag ska låtsas att jag är på en fin restaurang och att detta är hummerdammen.'" (John Kennedy Toole, Dummskallarnas sammansvärjning s. 158)

Fritid | |
Upp