Snorri Stulason

Hade periodika på förmiddagen. Bytte tidskrifter i tidskriftsrummen och delade ut en del till de ur personalen som ville läsa ett speciellt nummer.

Det var Reine som bjöd på fika idag. Han sken som en sol när alla pratade i mun på varandra. Två hela tårtor gick det åt. Tyvärr hade jag ätit mycket lök till lunch så jag kände inte tårtsmaken riktigt. "Gosse, det var i alla fall roligt att prata med arbetskamraterna."

Jag börjar faktiskt känna mig hemma i de avlägsna rummen som kallas Hum.Fack. Efter lunch gick jag dit med en översatt isländsk bok. Det var den gamla Eddan av Snorri Sturlason. Eddan som jag fick traggla när jag läste grundkursen i litteraturvetenskap i Linköping. Det är riktigt trevligt i det här tysta rummet borta i en kulvert.

Tåget hem stod nästan 10 minuter på stationen när jag skulle hem. "Gosse, du kommer ju hem så småningom ändå. Och då cyklar du hem och cyklar med skräp till återvinningen och sedan är det mat."
(Överste Richard Cantwell talade ofta till sig själv med detta "gosse" i Hemingways "Över floden in bland träden". Någon sorts inre monolog tror jag.)


kristina och klas
När jag kom hem var Kristina hemma och kokade pasta.


 

Bibliotek | |
Upp