Trångt på tåget

På tåget var det så fullt att en del fick stå. Jag stod i mitten så jag fick sittplats. Jag kan ju inte känns skuld för att jag placerade mig på ett bra ställe på perrongen. När alla skulle gå av gjorde en kvinna en gest att jag skulle gå före henne i kön. Det var snällt. Ska försöka komma ihåg hur hon såg ut så jag kan vara snäll mot henne någon gång.

Sedan var det morgonmöte där nya Swepub presenterades. Några som varit i Oxford berättade om bibliotek och studenter där.

Såg i Metro att Apple presenterar en ny sorts läsplatta.

På tåget hann jag läsa lite mer ur "Sista brevet hem" av Vilhelm Moberg. Drt ät lite svensk och amerikansk historia. Moberg beskriver Karl Oskars kärlek till Kristina väldigt starkt. På 1800-talet var det väldigt fattigt i Sverige och missväxt.
"I tidningen Gamla och Nya Hemlandet, som hade flyttat sitt tryckeri till Chicago, läste han om en grym hungersnöd som övergick hans hembygd: Sommaren hade varit den torraste de haft i mannaminne i Småland. Från det säden såddes till den bärgades föll intet regn, inte ens något svalkande dagg om nätterna. Kornet blev bara fem tum långt och  det kunde inte skäras utan de måste röska upp det med rötterna. Åkrar och ängar blev svartbrända, vattendrag och källor uttorkade." (Vilhem Moberg, Sista brevet hem, s. 258)

påboda
Drängen Per plöjer åkrar på Påboda 1936. Den här missväxten Vilhelm Moberg beskriver är från 18-30-talet.
Pendling | |
#1 - - Anonym:

Fint att se bilden från Pålboda på 1930- talet. Minns slutet av 50- talet då häst och vagn fortfarande användes. Tänk dessa hungersnödr för bara drygt 100 år sedan- Sverige lika utsatt som Afrika är i dag.

Upp