33 grader varmt på Phuket

Onsdag

I Alingsas var det snö och ett par minusgrader kallt. Åkte taxi till Landvetter. En ung man som skulle med var full och skrek och ropade. Han fick inte åka med.
kristina, lasse och kerstin
Kristina, Lasse och Kerstin, tre syskon som väntar på flyget till Phuket.

Efter 11 timmar i ett kallt flygplan sa var vi framme i Phuket. Passagerarna apploderade nästan som de gjorde i filmen Sällskapsresan. Det var en skarp kontrast att komma ut i en 33-gradiga varmen jämfört med kylan i Alingsås. Det tog lite tid att komma ut från flygplstsen i och med att tullarna direkt och upptäckte att Kristinas bror och syster såg suspekta ut på något vis tyckte de, så de rev runt i deras väskor. 

  När vi väl satt på bussen så gick det fort till hotellet. Längs vägen syntes tropisk regnskog med palmer och bananträd. Jag var ganska trött efter resan på över tio timmar och jag hade inte sovit någonting. Men det var skönt att lämna snö och slask i Sverige. Hotellet inkvarterade flest svenskar, såg inte så många thailändare, bara från personalen.
Bangtao Beach
Badade i Andamansjön, en bukt från Indiska Oceanen.

Vi bytte direkt om och gick ner till havet, eller Indiska oceanen . Havet var så kolossalt stort och jag tänkte på den katastrofen med Tsunamin som var för fem år sedan. Vattnet var inte var så blått som de var på bilderna. När jag tänkte fotografera så var det så fuktigt att kameralinsen direkt immade igen. Irriterande.

Efter badet gick vi direkt och åt middag. Lasse, Kristinas bror åt spaggetti och Kristinas syster Kerstin åt en hamburgare. Jag vände på menyn och valde thailandsk mat från en meny på baksidan. Till förätt grillspätt med vackert uppskurna morötter, till huvudrätt at jag kyckling med jordnötter, ris och basilika. Jag drack en Singha thailändsk öl. Det var nog ett misstag att dricka öl eftersom jag fick svårt att sova sedan. Men det kanske var på grund av tidsomställningen också, det vill säga sex timmar framåt?

Thailand | |
Upp