Svalkar av mig med Iste

fredag

Under dagen är det stekande hett på Phuket, så det gäller att att hålla sig i skuggan för att få aningen svalka. På kvällen är det fuktigt och varmt och jag lyssnar pa Chicadornas ljuva spelande när jag sitter och läser "Boktjuven" på balkongen och dricker en burk med is-te.

I går kväll provade jag att äta något nytt till middag. Gang Kew Wan, det var soppa med curry med räkor. De hade blandat i en massa chili också så det var mycket starkt. Men jag hade läst i en bok att det var bra att blanda med riset om det blev för starkt. Tillförrätt at jag samma som igår, det vill säga Satai Gai Mon, det var grillade kycklingbitar på spett. Efteråt åt jag jordgubbsglass för att kyla ner munnen lite. Kristinas bror Lasse åt spaggetthi bolongese igen, och Kristinas syster Kerstin åt pizza.

På dagen igår tog vi taxi till en marknad. Det är lätt att förköpa sig för de är skickliga försäljare. Kristina köpte ett par shorts som var dyrare än de hon köpte på modeaffären La Redoute... Det gäller att pruta annars kan det bli dyrt. Försäljarna verkar tycka det är roligt att förhandla om pris. Själv gick jag mest och tittade på alla märkliga maträtter de sålde: fåglar, fiskar, snäckor, sniglar. allt mellan himmel och jord. Jag tycker alltid det är roligt att gå och se vad lokalbefolkningen köper och äter.
marknad
Kristina, Kerstin och Lasse shoppar på marknaden närmast hotellet.

   På ett ställe sålde de kläder för Thai boxning. Kristina vill se Thai Boxning, men ingen av oss andra verkar intresserade? Jag köpte en keps för att skydda mig mot solen på marknaden, Kristina tycker inte om min gamla Indiana Jones Hatt. De verkade väldigt glada för att ha fått sålt en keps. Tyckte de sa något mellan varandra i standen som Mao Tao och som jag inte vet vad det betyder. För att komma tillbaka till hotellet fångade jag en Tuk-Tuk moped. Det fläktade skönt i värmen när mopeden satte fart.

matmarknad
De sålde inte bara kläder på Bang Tao lokala marknad.

Thailand | |
Upp