Desinformation

Klart och soligt väder, det gillar jag. Sov till halv åtta, när jag ätit frukost cyklade jag till gymmet. Mannen i receptionen kände inte igen mig, men jag minns honom från i somras och han är trevlig. Tränade rygg, axlar och undersidan på benen. När jag cyklade till gymmet gick det förbaskat trögt. Till lunch åt jag julökorv med King Edward potatis. Han framför mig på Ica köade för att köpa Faxe, men jag bryr mig inte om om de är bättre. Hemma upptäckte jag lite klotter på grannhuset. Fan också.

Jag minns så väldigt många som hyllade Mao, och hyllar. NN är så nedslagen efter att ha desinformerats av Edward Straws bok "Röd stjärna över Kina". På jobbet hörde jag någon säga "Rör inte vår Pol Pot". "Mullvaden Shao Li-Tzu, nationalisternas propagandaminister under den avgörande perioden 1937-1938, bidrog i hög grad till att utplåna bilden av partiets blodiga förflutna och teckna en gynnsam bild av kommunisterna."(Mao. Den sanna bilden s. 272)
"Den kommunistiska propagandamaskinen var effektiv. Desinformationskampanjen styrdes av Chou En Lai från Chongqing." (Mao. Den sanna bilden s. 272)
Själv reste jag i Kina 1989 och befann mig på Himmelska fridens torg under studentmassakern. Jag har även rest i Kambodja och sett Röda Khmerernas fängelse och tortyrkammare Tuol Sleng.
Allmänt | |
Upp