När jag styrde fel med Idefjord

En regnig fredag. Röjde i förrådet och körde ett lass med blomkrukor till Bälinge återvinningsstation. Bläddrade lite bland skivorna jag hade där. Humble Pie som jag köpt på Fälts antikvariat i Falköping för en krona. Hade en singel med the Cult som jag inte minns var jag löpte?
-Kan vi inte köra förbi Mio också? frågade Kristina som har körkort själv men inte vill köra.
-Jodå, det kan vi väl, sa jag.
Vad har hon nu hittat på? Hoppas inte det är en ny soffa?
På Mio hittade hon några lakan hon gått och dröm om, inte så mycket alltså.
Annars mest regn. Tog ett pass på gymmet efter lunch. Det börjar komma fler människor dit efter sommaruppehållet.

gerhard

Råkade hitta en bild från en fest med personalen på Idefjord från troligen 1978. Mannen till höger i vitt är skeppare Gerhard. En ganska rolig människa som det var spännande att jobba med. Han gick ofta ner och ville prata med damerna i köket och kiosken. Vid ett tillfälle lämnade han ratten åt mig. Till vänster sitter Kerstin som jag träffade vid Långagärde på Sydkoster förra året. Till höger sitter hennes man och kvinnan i mitten minns jag inte.

-Du hittar va? frågade han.

-Jajjamensan, svarade jag.

Först åt höger, sedan vänster och sedan höger.

Fem minuter senare kommer han upprusande på kommandobryggan.

-Vad håller du på med... Du styr ju åt fel håll! Du styr ju inåt Idefjorden!
-Ojdå, vad ska jag göra?
-Vänd direkt... tur att det inte finns några grund här.
När jag vred ratten till en u-sväng minns jag att allt folk som stod på däck tittade upp mot bryggan och undrade vad vi höll på med.
-Ja det gick bra den här gången... men kom ihåg att chansa aldrig, sa Gerard.
 

Semesterliv | |
Upp