13200 tranor vid Hormborgasjön

Fler och fler bilar ju närmare Stora Bjurum och Hornborgasjön vi kom och över oss gled tranorna mot sjön. Det är rena rama folkvandringen till Hornborgasjön för att se på tranorna. Några meter efter vid Bjurums kyrka så svängde vi upp på en åker. Så fort vi gått av såg vi skådespelet med de dansande tranorna vid Hornborgasjön. De dansar och sträcker ut sina vingar.

faster kerstin
Min faster Kerstin hade aldrig varit och sett tranorna vid Hornborgasjön förut och hon var fascinerad av alla tranorna som samlats på samma ställe.

Hornborgasjön
Det fanns många andra fåglar också. Fiskjuse, Ringduva, Sångsvan, Kanadagås med mera.

Hornborga
Lite närmare parkeringsplatsen blandades tranor med gäss och svanar.

falbygdens ost
Sedan åkte vi till Falköping och åt lunch vid Falbygdens ost. Det var svårt att få sittplats som det alltid är när det är trantider.
klingers
Sedan ville jag åka runt lite i Falköping. På Klingers trävaru gjorde jag praktik för drygt 35 år sedan. Undrar hur livet sett ut om jag tackat ja till erbjudandet att få stanna där och jobba?

fälts antikvariat
Sedan ville jag naturligtvis hur det såg ut där Fälts Antikvariat i Falköping hade legat. Det var här jag började mitt skivsamlande, jag köpte mängder av singlar för en krona styck. James Taylor , Led Zeppelin, Thin Lizzy, Focus, Blue Cheer, High Broom, Humble Pie med flera. Nu finns inte Fälts antikvariat kvar längre utan det har blivit en pizzeria.

singlar
Några singlar jag köpte på Fälts Antikvariat i Falköping för en krona. Trots att det var ungefär 35 år sedan lever Fälts Antikvariat i mitt minne.
Resor | |
#1 - - Gösta Lindborg:

Fina bilder från Hornborgarsjön- minns när vi var där. Spännande med butiker man besökt i sin ungdom-märkligt att det var ett antikvariat som sålde nya plattor.

#2 - - Anonym:

Jag har funderat på hur det gick till när Fält fick skivor. Alla var ju begagnade. Förmodligen fick han en kartong med skivor från någon som behövde pengar och han sade, "Det här ett antikvariat och det är svårt att sälja, men du kan få en hundring för hela kartongen". Jag tror inte Fält tittade på skivorna utan bara satte dit en etta i högra hörnet på singlarna.Sedan blev affären ett eldorado för mig och min kompis Perra.

#3 - - Andreas:

Jag tycker tranorna är fina och gillar att det samlas så många vid hornborgasjön varje år

#4 - - Andreas:

Jag tycker tranorna är fina och gillar att det samlas så många vid hornborgasjön varje år

Upp