Rullade bokvagnar hela dagen

Hämtade böcker i B-huset på förmiddagen. Det var så många avfotograferade Ipac-beställningar och handskrivna beställningar att jag inte hann ställa upp så många böcker. Det var massor av handskrivna beställningar av böcker av någon som hette Johan Bergman som tydligen rest mycket på 1800-talet. Dessutom var det högvis med fjärrlån. Fick ett fjärrlån som var en fransk bok som fanns långt borta i det ödsliga rummet som kallas Hum.Fack. När jag först kom dit fungerade inte autodetektorn så det var kolsvart i kulverten.

På eftermiddagen var det två fulla vagnar med böcker att ställa upp i både A och B-huset. Turbo-Reine hade varit hos tandläkaren på morgonen så han hade inte hunnit ställa upp. Tack och lov grep Fredrik in och hjälpte till att placera upp kursböcker. Osökt kom jag att tänka på ett avsnitt ur Stefan Einhorns "Konsten att vara snäll", så här skriver han:

"Efter att ha arbetat som chef i några decennier har jag bland annat lärt mig att medarbetare kan delas in i tre grupper. När medlemmar i den första gruppen får ett uppdrag utför de inte det till full belåtenhet. Den gruppen är liten. Det finns en stor grupp som slutför den uppgift de har fått på ett helt adekvat sätt och ofta riktigt bra. Och så finns det en liten grupp som när de får ett uppdrag gör det bra, och sedan gör de några procent till. Den gruppen har slagit in på en väg mot framgång." (Stefan Einhorn, "Konsten att vara snäll" s. 187)
   Men alla mina arbetskamrater är hjälpsamma.

När det bara var en timme kvar och jag hade två vagnar att ställa upp kom Fredrik förbi.
-Jag pratade med Turbo-Reine nyss, och han sa att jag kunde ställa upp så mycket jag mäktade och sedan kunde jag lämna resten åt honom i morgon.
-Ja i morgon släpper vi lös Turbo-Reine.

På tåget läser jag "Hemsöborna" av August Strindberg. Den är så rolig att jag satt och småskrattade på tåget när han beskrev pastor Nordström.

   På vägen till jobbet ser jag scillan blomma, ett härligt vårtecken.

scilla(foto Lars Petersson)
Min pappa fotograferade scillan för drygt tio år sedan. Jag har för mig hans digitalkamera hade 1,9 pixlar.

pappa Lars
Lars Petersson fotograferar vid badet vid Sävelången tror jag.

Arbete | |
Upp