Tillbaka till naturen

Första gången jag hörde om "Skogsliv vid Walden" av Henry David Thoreau måste ha varit när jag läste litteraturvetenskap i Linköping. Jag har för mig att min lärare inte var så entusiastisk, det handlade ju bara om en man som begav sig ut i skogen för att leva av vad naturen har att erbjuda. Jag ser det som att den blivit mer aktuell i dessa tider då folk ska leva miljövänligt.
   Henry David Thoreau (1817-1962) tillhörde en grupp som hette Concordgruppen som skrev skrev romantiskt om naturen. 
  Jag tycker om när han både beskriver hur han lever av naturen, samtidigt som han beundrar den. Thoreau är en bra iakttagare och det är underhållande att läsa. Ljuden från fåglarna, vid ett tillfälle borrar han hål i isen på en sjö och genom hålet tittar han på fiskarna. Ibland får han besök av människor också. Han har med sig böcker och läser, böcker är viktigt för honom ute i skogen.

skogsliv
Jag hittade boken i min farfars bokhylla. Det var den tredje upplagan och den var osprättad. Han hade väl aldrig läst den då?

 

Böcker | |
Upp