Äppelpaj med vaniljsås

Frost på marken när jag steg upp klockan fem. Som vanligt sov jag dåligt natten mellan söndag och måndag. Det var växelfel så tåget stod still i Norsesund i en kvart. Såg min syster på perrongen, men en ilsken liten konduktör körde ut alla som steg på.

På jobbet registrerade jag en hög med nya tidskrifter. "L´Nouvel express" tror jag en hette. Sedan fortsatte jag att foga samman de utländska i databasen. Jag registrerar bara de utländska, det är lika bra att inte ta itu med de svenska för det kanske skulle bli fel.
  Lunch hade jag hittat en gammal Dafgård lax i frysen och tagit med mig. Jag fick den inte riktigt genomkokt i micron och det kändes inte bra utan den var ganska seg och kall. Ännu har jag inte fått ont i magen. Det var det att jag skulle ut och äta med Gösta efter jobbet. Jag väntade en stund utanför Aveny Gallerian och tittade på folk och konstinstallationer. Ett inglasat rum där det stod en man i 30-årsåldern.
-Fan, de har ju inga askkoppar härinne, sa den något överförfriskade mannen när han kom ut från glaslådan.

Middag åt vi på Evas Paleys. Jag åt kycklingpasta och gösta en äppelkaka med vaniljsås.
När jag stod i kön för att köpa äppelkaka med vaniljsås stod en ung man framför mig.
-Jag vill ha citronte, sa han och sträckte fram ett visakort.
Damen i kassan drog kortet i kassan.
-Du har inga pengar på kortet, sa hon då och lämnade tillbaka det.
Undrar om det var ett stulet kort som killen försökt använda?

-Om du beställer efterrätt så går jag ut och röker, sa Gösta.
-Ja du kan gå ut och ta lite frisk luft.

På tåget hem satt jag och läste lite ur "Hemsöborna" av August Strindberg. Jag lyssnade också på några fnittriga tjejer:
-Han älskar Subway, han åker in till stan och köper en Subway och sedan tar han en taxi hem, sa en rödhårig ung dam.
-Det blir dyra mackor, 500 kronor för en smörgås, sa en av hennes vänner.
Bibliotek | |
Upp