Tillbaka till vardagen

Var tillbaka på Pyramiden igår. Pratade lite med robuste Sebastian. Han hade varit tillbaka från semestern i två veckor. Han hade varit i Kroatien under semestern. Där var 35 grader varmt och underbart klart och salt vatten. På hemvägen skulle han åka buss från Arlanda till Göteborg men det fanns ingen busschaufför så han kom inte till Göteborg förrän fem på morgonen. Eftersom han inte kunde sova gick han till gymmet och hängde på låset när det öppnade klockan sju.

Hade jag aldrig orkat, men han är ju 20 år yngre än jag. Såg att en ung kille drog lite på munnen när vi pratade semester. Ungefär som jag brukar göra när jag är utanför men lyssnar.

 

Ganska tomt på jobbet. Bara en lärare som satt och bläddrade i Riksdagstrycket från 1930.

Bara vid ett tillfälle kom hon upp till rummet.

-Fattas det register för riksdagstrycket 1934? Frågar hon.

-Så det står inte på plats? Var de inte inbundna med några andra band? Undrar jag.

-Nej, jag ser på 1920-talet har friliggande register, sa hon.

Puh, jag vet inte. Låt mig fortsätta med min tröstlösa gallring.

-Jag ska leta lite till runt omkring, sa hon.

 

Skönt att det inte är så många på tåget och spårvagnen. Några amerikanska äldre damer, bredvid mig satt en svarthårig punkare, med svart jeansjacka, en svart man, ordentligt klädd i glasögon och med änglamark-kasse och en svart skolväska över axeln, en man med svart skäggstubb talade hela tiden i mobiletelfonen, på svenska och ett okänt språk om vart annat. Han hade en urtvättat beige täckjacka, svarta byxor och gymnastikskor. Han trampade mig på hälen när jag gick av. Han hade bråttom att ta platsen jag hade innan.

    På tåget var det den rödlätte något korpulente konduktören, en av mina 3-4 favoritkonduktörer. Vi hälsade när jag stressade upp med månadskortet.

 

"Verkställigheten av frihetsstraff m.m." SOU 1944:50. Boken gallras.

Under min semester har alla Bennys (namnet är påhittat för en kollega som gick i pension för knappt två år sedan) rapporter och böcker som fanns gömda i lönnfack eller under bokhyllor är borta! Kasserade! Även hans plåtskåp med lås med alla partiprogram han aldrig ville göra sig av med var nu tömda av några som röjt här på sommaren.

Bibliotek | |
Upp