Om boken Vilda Svanar och Folkrepubliken Kina

60 år sedan Folkrepubliken Kina utropades. Igår blev jag klar med boken Vilda Svanar av Jung Chang. I boken får du följa tre kvinnors liv i Kina. Jung Chang, hennes mor och hennes mormor. Det är en ruggig läsning om livet i Kina när Mao var diktator. Kina var stängt och ingen fick resa ut från Kina. Befolkningen fick lära sig att Kina var himmelriket och Västvärlden var helvetet.
  Makthavarna ville ha full kontroll över befolkningen. Att läsa var ett otyg som inte gynnade revolutionen. Alla böcker skulle förstöras. De hade full kontroll på varandra så ingen ens tänkte fel. Till exempel kom det order från Peking att allt gräs skulle ryckas upp för allt som var vackert var kapitalistiskt. I Det som kallas Det Stora Språnget  så skulle alla bygga saker av stål. Bönderna skulle göra stål villket fick till följd att det blev svält. Sparvar retade sig Mao på för att de åt sädeskorn. Folk fick gå ut med grytlock och slå mot varandra för att skrämma sparvar.
  Det värsta var förstås alla som fick sätta livet till under Maos skräckvälde.

   Boken Vilda Svanar är oerhört intressant. Det här kände jag inte till när jag reste i Kina 1989.

Men jag glömmer aldrig vad en man sa till mig i Hong Kong när jag skulle resa till Guangzhou. "Snälla, jag önskar att du inte åker till Kina nu, om Röda Armén går in och krossar studentrevolten kommer det att bli ett blodbad". Det spöregnade när jag gick på tåget till Guangzhou. I Kina och det var jättelika studentdemonstrationer i Guangzhou, Guilin och Shanghai. När jag kom till Bejing hade armén gått in och krossat revolten.
jordbruk
En vattrenbuffel plöjer jord i södra Kina 1989. Bilden tagen under en cykeltur vid Moon Hill söder om Yangshou.

kinesisk by
Bild från en gata i en by i södra Kina 1989. Tång hänger på tork över gatan, tången används till mat. 


Böcker | |
Upp