Safirblått hav på Bahamas

Bahamas började i kaos. Alla skulle av båten och hitta sin buss för utflykten de valt.
-Vi hittar inte, vi far skippa det har, sa Kristina.
-Nej fråga någon person som ser ut som en busschaufför.
Det var nästan lika mycket folk på kajen som pa Folkets torg i Shanghai. Alla taxichaufförerna ropade och vinkade.
Tillslut kom vi fram till några som sade sig veta vilken buss vi skulle med. Efter tjugo minuter kom en vit taxi. Taxin stångade sig bort från de biltäta hamnkvarteren. Utflykten först runt ambassadkvarteren och parlamentet, den utflykten sade mig inte speciellt mycket, det kostade bara massor  i dricks för ingenting. Då var det roligare med djurparken vi besökte sist. Dar fanns ormar, ökenråttor, en papegoja som sade "hallo". Dar fanns också några gulliga Kapybaror. Jag minns att mamma läste en bok om kapybaror nar jag var barn. Så småningom kom vi fram till flamingokolonin. Kristina gick mitt bland de orädda flamingosarna. Vi såg även en flamingocirkus.
  När vi kom tillbaka flanerade vi en stund i hamnkvarteren närmast kajen, överallt hördes denna pulserande reggaemusiken. Men det var sa stökigt att vi snart gav upp och gick tillbaka till vart favoritcafe, Latte någonting, på baten och köpte var sin Captains Call.
Kristina hälsar på Flamingos på Bahamas

Flamingo på Bahamas

Flamingos som springer på Bahamas

Karibien | | Kommentera |

Spinning på Jewel of the Seas

På förmiddagen gick jag på båtens gym. Aldrig tidigare har jag varit på ett gym dar jag sitter och cyklar med utsikt över Atlanten. Framat middagstid brukar det komma lite moln, men jag minns i St. Thomas brande jag mig av solen trots att det var molnigt och duggregnade.

En slö motionär lyfter några lätta hantlar.

Internetuppkopplingen sker via satellit och inte bredband, så allt tar lite längre tid.
Igar var vi på kostymmiddag pa baten Jewel of the seas. Vi har samma bordsgrannar varje kväll. Vi har blivit placerade med sex kanadensare. De antog tydligen att svenskar och kanadensare passar bra ihop och det tror jag stämmer.

På båten är det ungefar 3000 gäster. För ett år sedan fick Kristina ett tips från en sjuksköterska, som brukar besöka biblioteket, om den här resan. Sedan rullade allt bara på. Vi var så tidigt ute att vi fick en balkong till rummet. Nu ska jag upp och se om jag ser några flygfiskar. Snart anlöper vi Bahamas.
Jewel of the Seas stävar in mot Bahamas

Jewel of the Seas lägger till i Bahamas hamn

Som jag beskrev i en tidigare blogg så var vi nara att missa planet fran Detroit till Fort Lauderdale och det var en pers. Det var masser av kontroller, jag fick till och med ta av mig skorna. Dessutom var det snöstorm sa planen var sena.
Stranden på Bahamas
Strand på Bahamas

Karibien | | Kommentera |

Kryssning på Atlanten

Idag var det en heldagskryssning pa atlantsidan om de Karibiska öarna. I natt gungade det och gick vågor som var höga som kolonistugor. På förmiddagen gick jag på båtens gym och tränade i en timme, sedan gick jag och simmade i båtens saltvattenpool. Det ar ganska avkopplande att sitta har och njuta sitt otium och gunga på vågorna. Har precis druckit en Irish coffe som jag beställt av bartendern Chris Miller.
-Was it you that I saw surfing around the boat this morning, sa han till en kollega. Hon skrattade inte, tror han skämtar hela tiden. Men han är en bra bartender.
  Det ar 800 personer som arbetar på Jewel Of the Seas och här arbetar över 60 nationaliteter, alltsa 60 olika språk.

-I wanna see you walk away with a smile, nu ar Chris i farten och pratar med sina kvinnliga kollegor igen.

Efter kaffet gick jag upp till plan tolv. Där klippte Rez mig samtidigt som jag betraktade vågorna på Atlanten. Inga fåglar och inga fiskar, bara böljor.
Hos frisören Rez på Jewel of the seas

Fyra rätters middag på Jewelof the Seas
Äter middag på Jewel of the Seas

Den här kvällen var det en kostymmiddag. Det såg jag inte fram emot. Jag har min gamla begravningskostym.
Dock är det i och för sig trevligt att prata med vännerna vid bordet. Glenn, Mary, June, Gerold och Suzanne. Efter fyrarättersmiddagen var det bara att gå och lägga sig.