Händelserikt 2008

2008 har varit ett händelserikt år. Sa "hej då" till gamla Hagabiblioteket och efter sommaren 2008 började jag på stora universitetsbiblioteket. Det är stor skillnad att vara på ett litet och ett stort bibliotek. På ett litet får du göra allt, och på ett stort blir du tilldelad en uppgift att sköta.

En upplevelse utöver det vanliga var när Kristina och jag på en kryssning till Karibien. Det var jobbigt att springa runt på flygplatser för att hinna med båten och jag tänkte "aldrig mer". Det är väl möjligt att jag aldrig gör det igen, men det var en fantastisk upplevelse att träffa många människor och att stäva runt på Karibiska sjön.

Kristina, hennes syster och jag reste även till New York under Lucia. New York är alltid en upplevelse med alla möten med olika människor. Vi såg också La Boheme på Metropolitan Opera House och det var nog den bästa operaföreställning jag sett.

Ser fram emot 2009 och jag lovar mig själv att kämpa på på gymmet. Kristina och jag har inga resor planerade så vi tar det nog lugnt. När tranorna kommer åker vi nog till Falköping?

Har skaffat mig en fotoscanner så igår och idag har jag varit fullt upptagen med att damma av gamla diabilder.
New York 1980
Manhattan med utsikt från World Trade Center 1989

China Town New York
China Town i New York 1989

Slutligen önskar jag alla ett riktigt Gott Nytt år
Minnen | | 2 kommentarer |

Handlade fisk hos Göteborgsfiskarna

En gråmulen dag men med vit frost på marken. En lugn dag och jag tänker på den trevliga dagen på Wieselgrensplatsen.
   Har tränat på gymmet på morgonen och det är alltid uppiggande. Trots att jag fick hoppa över Smithmaskinen för mannen som höll på med den segade så länge med den. Men jag gör ju i och för sig samma sak. Hälsade på städerskan. Annars är det inte många jag känner där. Läste i Metro att när du väljer gym ska du välja ett där du trivs och känner någon. Själv känner jag igen de flesta, men jag känner dem inte. Den tjocke mannen med sin dotter. Den magre mannen med hörlurar, den vackra korthåriga unga damen med tatuering, den kraftige killen med avrakat hår. Om någon hälsar hälsar jag naturligtvis tillbaka.

Sedan gick jag till Ica och handlade lite. Glömde kvar marmeladen tyvärr. I fiskaffären blev jag lite irriterad på en farbror som inte tog en kölapp.
-Du behöver inte ta någon kölapp, vi var före honom, sa han till sin fru.
Och då sa jag som vanligtvis är en timid och tillbakadragen typ:
-Okej du får gå före, men kom ihåg att ta en kölapp till nästa gång.
Å herregud vad fick jag det ifrån? Det var inte likt mig att säga ifrån på det viset. Han fick sin lax och jag fick min rökta makrill. Visst är det riktigt att leva i nuet, eller kanske snarare fånga stunden i ett sammanhang. Nu ska jag till exempel sätta mig och skanna bilder och hoppas det går bra.
Annars har jag nästan bara läst och lyssnat på Mozart idag. Kristina jobbar idag.
över Hjalmarbrantingsgatan
På en bro över Hjalmarbrantingsgatan när Wieselgrensplatsen.

Det funkade. Har ägnat eftermiddagen att skanna gamla diabilder från 1980. Känns fantastiskt. Hittade gamla dammiga
bilder i förrådet och nu är de i en digital fotobok och några i min blogg.

Min farfar
                                       Min farfar Knut på min systers bröllop 1980

Bröllop 1980
                                    Gunilla, Bengt och min farfar Knut i farfars trädgård på min systers bröllop
Semesterliv | | Kommentera |

Sightseeing på Hisingen

Tränade på gymmet och sålde en säng på morgonen. Vid tolvtiden cyklade jag till stationen och tog tåget till Göteborg.

Utanför fönstret var det var nästan vitt av rimforst på gräs och träd utanför fönstret. Vid Floda var tåget så gott som fullsatt. En rödhårig dam satte sig vid sätet intill, men hon flyttade sig två säten framåt vid Aspedalen. Det var ett par minusgrader i Göteborg så det var bäst att ha både mössa och vantar. Vid centralen var det bara två minuter tills buss nummer 17 skulle komma. Tittade på en liten vit jycke som nös och krafsade igen något osynligt på trottoaren. En äldre dam och en piercad tjej skrattade när hunden nös. Buss nummer 17 rullade tryggt upp på Göta Älvbron. Det var en äldre förare som tydligt ropade ut hållplatserna. Det var en vacker vy över isiga och frostvita hamnen. På avstånd syntes Stenafärjan. Lite närmare låg försvarets grå pansarbåtar. Spårvagnen rullade förbi Hjalmar Brantingsplatsen och Vågmästareplatsen. Gösta är i full färd med att dammsuga lägenheten. Det luktar rök därinne annars är allt sig likt i den lilla ungkarlslyan.

Följande anhalt blir restaurangen Whoopsi Daisy. Därinne hänger halsdukar från fotbollslag längs väggen som vetter ut mot Wieselgrensplatsen. En Västra Frölunda ishockytröja är också uppnålad på väggen. Det är fullt med autografer skrivna på tröjan. Häckens tröja hänger på väggen och AC Milans emblem. På väggen sitter också två stora bildskärmar. Vi beställer var sin flundrafilé och var sin öl.
   -Det en annan typ av människor om går hit så här dags, sa Gösta.
Två damer med tröjor som det står Villys på sitter där och äter. Flera äldre ensamma herrar. Några grå pensionärer sitter där också.
-Det är bra med en sådan här krog på Wieselgrensplatsen. Det är bara den som finns här så den måste gå ganska bra, sa Gösta.

Hansson & Karlsson
Restaurang Whoopsi Daisy från gatan

Efter Whoopsy Daysi promenerar vi vidare förbi Vågmästareplatsen och Odalsgatan.

Gösta tittar ut mot Hjalmar Brantingsplatsen

Går upp på en bro över Hjalmar Brantingsgatan och tittar på trafiken som dundrar förbi.

Pugh Rogefeldt - Marion
Hjalmar Brantingsgatan

Passerar sedan Akbars Chark, Indie Livs, som skriver att de har all världens mat.

På höger sida ligger ett minnesmonument efter alla ungdomar som dog i Backabranden.  Vi tar en sväng in på El-giganten på Backaplan. Den är större än El-Giganten i alingsås men i stort sett har de samma sak.

När vi har gått runt en stund på Backaplan tar vi femmans spårvagn. Jag går av vid Brunnsparken, medan Gösta fortsätter till Kungsportsplatsen. Det är mycket folk på Södra Hamnagatan, flanerar vidare till Centralstationen. Går på pendeltåget till Alingsås. Utanför har mörkret lagt sig.