Många bloggar

På hemvägen vräkte snön ner, som det var mitt i vintern. På morgonen sken solen men det var ganska kyligt. Hade sällskap på tåget med min pendlarkompis Cindy (namnet är påhittat).
 
Jag och min käresta hade en diskussion på morgonen om bloggande. Det började med att jag nämnde att jag nog är den äldste bloggaren i Alingsås, hon undrade hon varför jag håller på med sådant dumt?  Jag har tvekat med bloggandet, men sedan tänkte jag att det är kanske inte är fel att en äldre, ordentlig, belevad herre då och då roar sig med att skriva ett par rader. Mina jobbarkompisar tyckte jag kunde det. Och i det stora hela är det alla möjliga som bloggar, till exempel bibliotekarier: Biblioteksrelaterat. Det kan också vara en bra övning att lyssna och sammanställa reflektioner som jag tillägnat mig under dagen. Några mycket goda vänner från studietiden i Linköping har jag fått lite kontakt med igen tack vare bloggandet.

Under dagen var det snuvigt och mycket katalogiserande. Det var fullt med studenter i vårt lilla kvartersbibliotek. Katalogiserade bland annat Yttranden i anledning av fattigvårdslagstiftningens betänkande från 1917. Det är en rätt svindlande tanke att för ungefär 80 år sedan var detta nytt och de kommenterar ännu äldre lagar. Tänker på att om 80 år betraktas det som skrivs idag som mycket mossigt. Kanske de till och med flinar åt det som vi utför idag?

Min kollega Belinda (namnet är påhittat) kommer från ett annat bibliotek vid tolvtiden. Hon hastar förbi mitt rum och hälsar och ler rart: Have a smile and make the world a little brighter.

Nu väntar jag bara på Kristina, kvinnan i mitt liv, ska komma hem.

Allmänt | |
#1 - - megafånen:

Klart att du ska fortsätta blogga! Det är inte alls något dumt, och du är i gott sällskap av Bodil Malmsten, Steve Earle, Carl Bildt, Helle Klein för att bara nämna några. Hälsa Kristina att du bloggar på allmän begäran!

#2 - - Brevet:

Det var snällt och uppmuntrande skrivet.

#3 - - eowyn:

Självklart ska du fortsätta! Ett rätt suveränt sätt att kommunicera, och kul att du skriver att det är något som knyter gamla studievänner ihop igen. Finner att jag sitter och utbyter tankar med min älskades gamla kompisar - varav vissa jag aldrig träffat!- via en blogg och hittar gemensamma referenspunkter. Några bloggar från Stockholms stadsbibliotek:http://teknikaliteter.blogs.com/
http://www.humaniorabloggen.blogs.com/
Så, keep on blogging!

#4 - - Mike:

Även jag måste instämma: självklart skall du fortsätta! Din blogg är den bästa av de jag besöker; så som de skall vara; dagens tankar och händelser från dag till dag. Min bygger mer på ingivelsens osäkra princip och är nog inte mycket att följa regelbundet.

Upp