Filmen "Parfymen" sevärd

Såg filmen "Parfymen - berättelsen om en mördare" på dvd. En film som är baserad på Patrick Süskinds mästerliga bok. Jag läste den för flera år sedan och den gjorde oerhört intryck på mig. Tom Tykwer lyckas riktigt bra göra film på denna klassiska fantastiska bok tycker jag. Jean-Baptiste Grenouille föds under en grov träbänk i ett stinkande område i Paris. Hans mamma lämnar honom att dö på plats och skyfflar undan honom bland fiskrens. Han hittas av en kvinna som tar hand om hemlösa barn. Det är början på filmen och romanen. Jean-Baptiste Grenouille kan i början inte prata, men han kan känna dofter som ingen annan. När kvinnan som fostrat honom har fullt på sitt hem för hemlösa barn säljs Jean-Baptiste Grenouille till ett garveri. Där börjar hans sökande efter den perfekta doften eller parfymen. Där börjar också hans makabra jakt på den perfekta doften som han hittar genom att mörda kvinnor och ta deras doft och blanda till en perfekt parfym.

  Filmen (4/5 poäng) är inte lika bra som boken (5/5 poäng) men den är absolut sevärd och gripande. Men vad jag minns så var Jean-Baptiste Grenouille ful och frånstötande i boken men Ben Whishaw som Jean-Baptiste Grenouille tycker jag inte är speciellt ful?

Film | |
Upp