Om MS på nyhetsmorgon

Hörde på tv4:as morgonnyheter om MS och att de funnit en ny gen som ger upphov till MS. De säger att arvsanlag spelar in om du får MS. Jag vet att min farfars far hade diabetes. Kanske det kan ha något samband. Professorn som uttalade sig sade att den som får MS har fått andra bra egenskaper.


   Stress och oro kan utlösa MS om man har de anlagen. En kvinna de intervjuade fick diagnosen efter en förlossning. Hon slutade med sin medicin själv för hon tyckte det gjorde varken till eller ifrån. Men det har jag hört på ett seminarium att du skall fortsätta med medicinen även om du inte märker någon förbättring för medicinen bara bromsar att det blir värre. Sedan mår jag kanske bättre tack vare gymträning. Men det var längesedan jag gick de fem kilometrarna runt sjön Gerdsken.

   Jag minns när jag var sex år i Bergsliden i Falköping så kunde jag plötsligt inte gå. Jag minns att mamma blev jätteorolig och ringde en läkare som bodde i lägenheten ovanför. Han såg emellertid ingenting och efter några timmar gick det över. Var det början till MS redan då. Jag vet inte och det spelar inte så stor roll.

 

Samhälle | |
Upp