Utställningen och en cheesecake

På spårvagnen såg jag en kille, som jag kommenterat tidigare, han ser ut som en handelsstudent, djupt försjunken i en bok. Det enda som avbryter idyllen är att han har en tatuering som sträcker sig upp på halsen. På högra handen har han tatuerat en dödskalle som ligger på ett kors av svärd. En mörkhårig pigg tjej skuttar in i spårvagnen. Hon har piercat en ring i näsan. Spännande mode.

 

På jobbet kom Solstrålen in. Så fort jag satt min fot ut på gatan kom Solstrålen springande och ropande.

-Tjoho, är biblioteket stängt? När öppnar ni?

-Hörru, jag vet inte riktigt, jag tror dörrarna öppnas nästa vecka, sa jag men jag släpper in henne. Hon är ju i alla fall en av våra trognaste besökare. Jag bjöd henne på ett plommon

 På eftermiddagen plockade jag ner en bokutställning på våra ovanligaste och äldsta böcker. John Locke "Two treaties of government", Gustave Drezé "Le livre d´or de l´exposition universelle et internationale de Liege 1905", Auguste Comte "Philosophie Positive" med flera.

Vid fyra kom min gamle vän Gösta. Vi promenerade förbi Wllenbergskulpturen, genom Kungsparken och till ett litet kafé mitt emot domkyrkan. Det var sol och många som satt på uteserveringen. Jag åt en kötfärspaj och drack en ramlösa, och Gösta en cheesecace. Därefter flanerade vi till stationen. Gösta gav 20 kronor till trumpetspelande gatumusiker.
Bibliotek | |
Upp