Besökte Ankers museum i Skagen

Torsdag femte i juli


Varje dag vi ätit frukost sitter även två små rara danska damer och äter frukost. De var mellan 80 och 90 år men de verkade väldigt pigga. Det är många även äldre som arbetar här, en kvinna i 70-årsåldern bar ut tallrikar och balanserade disken med vänstra handen som jag bär en bok och hon drog i dörrar med den högra. När Kristina köpte en baddräkt i en affär var det också en liten gråhårig gumma i 70-årsåldern som stod i affären.

image93
Väntan utanför bageriet

Idag började det regna redan på förmiddagen. Till lunch åt vi smörebröd och drack en tuborg på Svolderns hotells bakficka. Efter lunch gick vi i hällregnet till Anna och Michael Ankers hus. Där är tavlor av konstnärsparet från tak till golv. Har tänkt på att kvinnorna som Anna Anker målade ofta blundar eller tittar nedåt. De sitter ofta och läser och sköter sysslor i hemmet medan männen är ute och fiskar.

  (Hon som stod i kassan såg att jag haltade, så jag slapp ha skydd för mina skor.

"Vi har sagt att folk som har svårt att gå slipper ha skydd för att de inte ska halka.")


   På kvällen gick vi till Bodilles Kro, det är ju vår bröllopsdag i dag som vi firar varje år.. Det var tur att vi bokat bord för det var packat av människor som matjesillar i en burk. Det satt fyra danskar till vänster om oss, fyra norrmän till höger och det talades finska bakom. Bodilles Kro är den bästa fiskrestaurang jag varit på och jag vill gärna gå dit åtminstone en gång om året. Jag åt rödspätta, delade på en halv flaska vin med Kristina och drack en lille gammeldansk, det hör också till att åtminstone dricka en gammeldansk på skagenutflykter. Bodilles har även bra vegetarisk mat åt Kristina. Även när vi gick därifrån kom det folk och ville äta fisk.


Sitter och läser Gabriel Garcia Marques "Den onda timmen" på balkongen bland vresrosor och sniglar

   Vid tretiden på natten hörde jag dunkandet från fiskebåtars tennkulemotorer. Jag minns att när jag var barn och åkte till Skagen hördes detta dunkandet hela tiden som ljudet från djungeltrummor. Men Skagen är sig inte riktigt likt, när jag var barn fanns det fullt med små blå fiskebåtar här.

Resor | |
Upp