Sommarläsning

Har läst ut John Grishams Agenten nu. Den var riktigt spännande och underhållande, så det blir nog fler John Grisham som jag kommer att läsa. Det är alltid med lite om advokater och juridik. Den får fyra poäng 4/5

En annan höjdare jag läst nu Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren. En fantastisk historia som du bär med dig länge. Det tog emellertid tid att komma in i den. Det handlar om Hercule Barfuss liv. Intrigen utspelar sig på 1800-talet. Här är en tänkvärd mening i dessa tider med hedersmord och annat hemskt "Dueller är en barbarisk sedvänja, muttrade Langhans. "Jag begriper inte varför folk skall ta livet av varann för något så föga ärorikt som heder." (Den vidunderliga kärlekens historia s. 220). Boken är tänkvärd, men den tog tid att läsa. Får fem poäng med viss tvekan (5/5)

En annan underbar bok som jag läst flera gånger och som jag började läsa igen på tåget är Dvärgen av Pär Lagerkvist. Det är alltid en smaksak, men huden nästan knottrar sig när jag läser hans fantastiska språk och hans fabuleringsförmåga. Dvärgen är väl det onda hos människan som för fam sådana vidunder som Hitler. Boken kom 1944. Törhända är Dvärgen bild för någon av Hitlers alla hejdukar. (5/5)
Böcker | |
Upp