SOU:er och blöjbyte

Rättshaveristen var topp tunnor rasande igår för att hon inte kunde hitta en påse med ett viktigt brev i.

-Det är bypolisen? Jag vet att de är ute efter mig.

-Men jag har inte sett någon polis?

-Ja, de har ju inte uniform på sig, de är ju civilklädda, säger Rättshaveristen och ser på mig som inte var vid sunda vätskor.

 

Nästan bara Rättshaveristen här på dagen. På eftermiddagen kom Solstrålen och Terry Darracott (namnet är påhittat).

   Sedan kom det in en kvinna och ville veta om en bok fanns i Borås. Någon minut innan stängningsdags kom det in en doktorand och ville låna en uppsats. Det blev lite diskussioner och jag tappade bort en person jag höll på att göra omlån för. Det är aldrig bra att göra flera saker på en gång.


Någon hade tagit sig in på toaletten och ölade. Det låg trasiga ölflaskor i papperskorgen när vi skulle stänga.

 

I morse var det vanliga pendeltåget inställt så jag fick hoppa på ett pendeltåg som stannar vid varenda mjölkpall. Kom senare än jag tänkt till jobbet. I natt ville Kristina ha öppet fönster, jag kunde inte sova för jag har gräsallergi. Jag var rädd att väcka henne om jag gick upp och stängde fönstret för hon sov så sött.

 

På förmiddagen idag hade vi bara en besökare. Rättshaveristen hängde som vanligt på låset hon måste ju få iväg några brev innan sommaruppehållet.

 

Nu har jag kommit till gallring av avdelningen dammiga SOU:er från 50-talet. Ett berg av SOU-omslag eller bortrivna pärmar ligger på mitt bord. De får inte slängas i samma soptunna som själva Statens Offentliga Utredningar.

 

(Jag tror en gråhårig farbror och en mamma håller på att byta blöjor på en telning utanför fönstret? Men de diskuterar något också...)

Fick förresten mail från min gamle kollega sympatiske Derek Hales (namnet är påhittat). Han höll på att arbeta med sin bok.

Satt i lånedisken på eftermiddagen. Vi fick besök av en, kan kalla henne för, avvecklings.
Efter jobbet kom Gösta. Vi gick som vanligt till kafé husaren och åt Burgun, en assyrisk rätt. Gösta berättade om att han också varit med om nedläggning. Det var när Redbergsplatssens station lades ner.
   Hemma hade Kristina möte och då blir jag förpassad till biblioteket. Som tur var köpte jag en glass och en festis på stationen. Det är ruggigt varmt.

Allmänt | |
Upp