Drygt 300 besökare på biblioteket

Solen skiner och fåglarna kvittrar. Det är högtryck och nollgradigt.

Hade möte om framtiden på jobbet, vi bara gjorde upp hur vi skulle gallra, börja med att ta bort dubletter och plocka ut speciallitteratur. Sedan skrev jag ut en bok som fanns i pdf på 400 sidor och satte in i en pärm.

-Har ni alltid så mycket folk härinne? En trevlig, sympatisk student som också är studentvakt kommer in och lånar bok.
-Ja, det har vi nog, kanske inte lika många på fredagar.

Rättshaveristen haffar henne så fort hon får syn på henne.
-Kan du växla det här, Rättshaveristen har fem kronor som hon vill ha i enkronor.

Det finns inte en enda plats ledig på biblioteket. Det är roligt, jag säger inget om de har med sig kaffe och smörgås.

En stund senare kommer Nina (dvs Rättshaveristens påhittade namn)
-Vad gör du?
-Jag katalogiserar Sociologiuppsatser, svarar jag.
-Ska de arkiveras?
-ja.
-På landsbygden förr var de både polis och åklagare i ett. Vilken makt de hade, kunna åtala folk samtidigt.

Sedan var det mycket frågor och omlån. En kille ville ha litteratur om ekonomi och kvinnor.

Efter jobbet gick jag och tränade. Hantelpress och bänkpress. På tåget hem pratade jag med en pendlare om programserien "Ordförande Persson".
Allmänt | |
Upp