Babel: ett aktuellt drama

Igår när jag kom hem från jobbet hade Kristina hyrt filmen Babel. En stark film med inte ett ögonblick då dramat tappar intensitet. Filmen är ett stycke nutidshistoria. Den pekar västerlandets nonchalans mot fattiga länder.

Filmen bygger på händelser i fyra länder, Japan, Förenta Statrerna, Mexiko och Marocko, och allt knyts ihop på slutet. Egentligen är det bara ett gevär som är det som knyter samman intrigen. Rika länder förser fattiga med vapen och sedan får de fattiga skulden för att människor skjuts ihjäl. Händelseförloppet är förtätat vilket gör den ännu starkare. Ett skott mot en buss med amerikanska turister sätter igång ett rafflande och engagerande skeende.
 
Filmen handlar också om kontaktlösheten mellan barn och vuxna. I alla de fyra länderna som beskrivs far barnen illa och föräldrarna finns inte där när de behövs.

Jag tycker filmen känns aktuell med krigen i Irak och Afghanistan och USA:s brist på förståelse för andra kulturer, att det finns folk som tänker annorlunda. Filmen får fem poäng från mig.
Film | |
#1 - - megafånen:

I går var det nära att jag skickade A att hyra Babel, men feberfrossa, snuva och hosta gjorde att jag valde DA VINCI KODEN istället. En urusel film!
DA VINCI KODEN, alltså. Kanske klokt tänkt i alla fall. Babel bör man nog se vid sina sinnens fulla bruk.

Upp