Det är så man bor här...

Studenterna väller in på morgonen och sliter i kursböckerna.
-Det är så man bor här, säger en tjej.
-Men det är väl trevligt?
-Ja man är inte sysslolös i alla fall.
-Ja du är alltid lika välkommen.
Det var henne jag beställde ett fjärrlån åt som kostade 80 kronor. Men det var bara fjärrlåneavdelningen som reagerade surt.

I flera timmar gick jag igenom tidskrifter i magasinet. Jag passade också på att fylla en container med riksdagstryck som gallrats. Förstår inte att Benny (namnet är påhittat, sedan ett år tillbaka är han pensionerad) sparade dubletter av riksdagstryck, propositioner, motioner och så vidare. Jag öppnade och stängde biblioteket själv. När jag skulle gå till gymmet kom en tjej springande efter mig. De hade glömt sin väska på biblioteket. Så det var bara att gå tillbaka och låsa upp och hämta ryggsäck och kollegieblock.

Det blir lite dumt på gymmet när jag pratar. De andra är så mycket yngre än jag. De måste tycka att ja är lite ko-ko. Men jag måste ju säga något för att inte verka stroppig. Och då blir det så lätt fel. De andra snackar så lätt och ledigt med varandra. De äldre säger ingenting.
-Nu ska jag hem och äåta och sedan sova, sa Sebastian en kraftig 25-åring.
-Jag ska ta tåget hem och gå och handla... Jag är en riktig mes.
-Va, han tittar på mig som jag var en rymdvarelse.
-Äh, jag menar att jag är som en toffell och fixar hemma.
Vi är gamla strävsamma paret, men det är ju en främmande värld för alla ungdomar som tränar.
Bibliotek | |
Upp