Duggregn och fågelsång

Cyklade i duggregnet till stationen. Lät en ung man som färgat håret vitt gå före mig på, han höll upp dörren åt mig. Fick en City Göteborg tidning vid Drottningtorget. Det var en tjej som delade ut, den unge mannen som brukar dela ut är mest intresserad av att dela ut åt flickor. Han hälsar emellertid vänligt på mig.

 

På jobbet krånglade en låntagardator. Det tycker jag inte om i och med att jag alltid vill att det skall vara så bra som möjligt för besökarna. Ingen nätverksuppkoppling.

 

En flicka gick ut och snyftade med en vit näsduk i handen.  Hon kastade en blick på mig, men blev inte gladare för det.

Så hjärtskärande, kan jag göra något? Vad har hänt?

 

Då är det lugnare med Rättshaveristen. Hon varken ser eller hör sådant.

En besökare kommer fram till mig.

-Vad betyder Rskr?

-Det betyder riksdagsskrivelser.

-Var hittar jag dem, det skall vara en från 1949.

Nu blir det svårt. Det är de gamla som inte har någon färg på ryggen.

-Vänta jag ska fråga en expert.

Jag går fram till Rättshaveristen som sitter och skriver vid sin dator.

-Var hittar jag en Riksdagsskrivelse från 1949?

-De står ju här nere, de hittar dem i Propositionerna.

Rättshaveristen kommer och sätter sig vid lånedisken en stund.

-Jag fattar inte vad de ska med skrivelser till? Jag har aldrig läst en skrivelse. etc. etc.

Skyndade mig hem för att äta innan Kristina kommer hem. Hon ska ha möte i kväll. En jämn massa människor på övergångsstället till stationen. Såg en ung kille i skinnpaj, han had klistrat ett märke för herrtoalett på ryggen. Hade jag frågat  "om detta var vägen till toaletten" hade jag väl åkt på en propp. På andra sidan gatan, påväg till spår nummer fyra och mitt tåg, där såg jag en korpulent kille som hade spikar i kinder, näsa och läppar.

Allmänt | |
Upp