Gamla skivor i förrådet

Gårdagskvällen ägnade jag till att skruva ihop en tvättkorg, en handukshylla och ett bord under handfatet på min toalett. Kristina ville skruva isär en hög hylla hon tidigare haft i badrummet och stoppa in i förrådet. Då sa jag stopp och ansåg att ett sådant högt stålschabrak skulle vara perfekt i förrådet.
 
Hela söndagsförmiddagen har jag ägnat åt att stuva om i förrådet. Stålhyllan blir perfekt att ställa skor och singlar på. När jag röjde i förrådet hittade jag bland annat singeln John Riley med Hunters & Collectors. En låt som Byrds gjorde en gång, redan Byrds version är underbar men Hunters & Collectors är om möjligt ännu starkare med Mark Seymors starka, gripande röst. Undrar förresten vad som hänt med gamla Hunters and Collectors? Men de spelar väl på någon krog i Sydney kan jag tänka?

I förrådet hittade jag dessutom fodralet till en av mina tidigaste Pink Floydskivor. Jag var väl vid pass 14-15 år och jag hade redan Atom Heart Mother som jag köpt på Fälts antikvariat i Falköping. En dag hälsade jag på min syster när hon läste i Lund då råkade jag komma in i en skivaffär. Jag hade aldrig sett så mycket skivor i hela mitt liv. Det var någon sådan eurofoisk uppenbarelse för en kille i tonåren att gå omkring i affären. När jag var var i den åldern hade jag ju inga pengar så jag fick ringa min syster när jag kom hem så fick hon gå och köpa den där skivan med Pink Floyd. Hon gjorde det fast hon kände sig lite fånig när hon klev in och frågade efter en skiva med Pink Floyd. Jag har faktiskt fortfarande framme skivan och spelar ibland. Det är några mastodontversioner av Meddle, Atom  heart mother och One of these days.

Musik | |
Upp