Väggarna har öron

Fick en plats på tåget på en fyrasätesplats. Tåget stod still en kvart på Alingsås station, det är bara enkelspårigt till Floda. En kille som liknade Duane Allman kom och satte sig mitt emot. Han slängde nonchalant sin skolväska på sätet intill. Så det är så man lyckas, att våga sticka ut. Mitt emot honom satte sig en flicka som läste media i Falun. De pratade hela tiden.

-Men hej, sa han.

En stunds tystnad.

-Hej, läser du fortfarande på JMG? frågade kvinnan.

-Ja men jag läser kurser bredvid, jag läser förvaltningsekonomi också, sa han.

-Det är bra, när man söker jobb är det bra med ekonomi också, sa hon, är det svårt?

-Förvaltningsekonomi är svårare än JMG. Vi började med att gå igenom gymnasiematten, ettan, tvåan, trean. Jag har ju lätt för matte så det gick ju lätt för mig, sa han.

Vilken lyckost, det är skillnad på folk och folk.

-Du sommarjobbade på AT också. Vad gjorde du där?

-Jag fick fotografera? Jag tycker de tänker mer på sina annonsörer än att skriva bra artiklar.

Han ville väl göra intryck på den söta tjejen och tänkte inte på att väggarna har öron... Jag gjorde en praktik på Alingsås tidning för längesedan, inte lärde jag mig så mycket på det.

-Alingsås är på väg att bli en snobbstad, med dyra lägenheter och en Galleria vid Kungsgatan. De vill ha rika människor hit, det är tråkigt.

Jag är ingen snobb och jag är inte rik. Jag är ganska ensam här. Tar mina små promenader, läser mina böcker och spisar mina plattor.

Bara jag och sympatiske, rutinerade Hugh Hopper på jobbet (namnet är fingerat). En lugn dag som jag mest ägnar åt gallring.

Pendling | |
#1 - - megafånen:

Alingsås är fint, inte snobbigt men bra. En välskött småstad.

Upp